Sposoby na monitorowanie cen towarów w sklepach internetowych konkurentów

   Każda firma działająca w obszarze handlu internetowego może funkcjonować i osiągać dochody tylko wtedy, gdy produkty lub usługi przez nią sprzedawane i wprowadzone na stronę online są niezmiennie atrakcyjne dla potencjalnych odbiorców. A co przyciąga klientów? Przede wszystkim niższe ceny niż w innych sklepach internetowych. Prowadząc badania marketingowe wirtualne sklepy pomagają sobie w zdiagnozowaniu rynku i konkurencji, jednak to cena jest głównym kryterium wyboru konsumenta.

Sposoby na monitorowanie cen towarów w sklepach internetowych konkurentów

Monitorowanie cen konkurentów w szybko zmieniającej się sytuacji rynkowej jest pewnym rodzajem ochrony i prewencji, co może uchronić przed działaniami rywali, które mogą okazać się dużym zaskoczeniem w sensie negatywnym dla prosperowania danej firmy. Planując prowadzenie monitorowania cen towarów w sklepach internetowych trzeba mieć świadomość, że takie firmy starają się starannie ukryć i zachować tylko dla siebie ważne informacje handlowe przed badaczami z konkurencyjnych firm, dlatego monitorowanie cen nie jest łatwą sprawą.

Jak można tego dokonać?

Ręczne monitorowanie

  W przypadku tej metody nie można stwierdzić, że jest ona optymalna i jest odpowiednia, dla większych sklepów internetowych. Może okazać się przydatna dla małych sklepów online z ograniczonym asortymentem kilku produktów. Jeśli linia towarów zostanie poszerzona ręczne monitorowanie będzie wymagać zwiększenia ilości osób obsługujących ten sposób śledzenia poczynań konkurencji. Potrzeba sporo czasu na ręczne wypełnianie plików Excel lub arkusza kalkulacyjnego.

Takie podejście do monitorowania konkurencji jest odpowiednie dla nie więcej niż 50 produktów. Przy większej liczbie pojawią się problemy z pobieraniem informacji. Jeśli ktoś będzie chciał zapisać ceny według dat, będzie musiał skopiować wartości na innej stronie. Aby przynajmniej w jakiś sposób zautomatyzować ten proces, warto napisać specjalne skrypty do tego celu.

Przetwarzanie witryn sklepów internetowych

Przetwarzanie stron internetowych to zautomatyzowany proces zbierania informacji z różnych stron i usług w Internecie, które muszą być połączone z pracą specjalisty marketingu, zdolnego do podejmowania decyzji w sytuacjach, które wykraczają poza standard. Przetwarzanie może być uznane za skuteczną metodą w przypadkach, gdy zakres sklepu jest stosunkowo niezmienny, zamiast prognozowanych nagłymi skokami na rynku.

Specjalne aplikacje internetowe automatycznie skanują witryny konkurencji w określonych odstępach czasu, wyciągając z nich informacje o cenach. Analizator programów potrafi szybko ominąć tysiące stron internetowych, precyzyjnie wybrać potrzebne dane i wydajnie je spakować w wymaganym formacie. W dobie szybkiego wzrostu, dynamicznej aktualizacji informacji, ostrej konkurencji dla jednej osoby lub nawet całego zespołu, taka praca jest poza możliwościami.

Specjalistyczne usługi internetowe do monitorowania konkurencji

  W Internecie istnieje kilka pomocnych usług, które oferują unowocześniony zautomatyzowany monitoring konkurencji, mający na celu pozyskanie ich aktualnych cen. Korzystanie z takich form pozyskiwania danych daje przewagę i zapewnia korzyści takie jak:

  • Dostęp do aktualnych informacji o cenach konkurencji.
  • Oszczędność czasu, ponieważ wszystkie działania monitorujące wykonywane są poprzez usługę online.
  • Wykrycie wszelkich odchyleń cenowych, dzięki czemu można podjąć odpowiednie działania.
  • Uzyskane dane są przesyłane w tabelach, co pozwala na prowadzenie wygodnej analizy.
  • Korzystanie z zautomatyzowanego monitoringu konkurentów, pozwala na otrzymywanie dokładnych danych, istnieją opinie, że dochód sklepu internetowego może znacznie wzrosnąć.

Dla sklepów internetowych, które posiadają dobrze rozwinięty asortyment i prowadzą prężną działalność na zmieniającym się rynku, takie profesjonalne automatyczne monitorowanie cen jest konieczne prawie każdego dnia. Sprawdzanie i ocenianie danych za pomocą sprawnych i łatwych w użyciu narzędzi daje możliwość na dopracowanie własnej strategii dostosowania cen do zastanych realiów rynkowych. Pracownicy sklepu internetowego, korzystając z mechanizmu monitoringu online, w każdej chwili będą na bieżąco z wydarzeniami i posunięciami konkurencji. Taka analiza cen w sklepach internetowych pozwala na szybką reakcję na czas w każdej sytuacji na rynku.